dinsdag 11 augustus 2009

INTERVIEW: Diggy Dex en Eva de Roovere

Diggy Dex recyclet fantastig, toch?

De Nederlandse rapper Diggy Dex is met Slaap Lekker hard op weg een dikke zomerhit te scoren, mede dankzij het catchy refreintje van de Vlaamse zangeres Eva de Roovere. Al kost het een paar keer luist eren om te begrijpen wat ze nou eigenlijk zingt.

Slaap lekker ding, want jij is lastig, nog meer jij, is fantastig, toch? Het is het onnavolgbare refreintje van het nummer Fantastig toch van de Belgische Eva de Roovere, opgepikt door de Nederlandse rapper Diggy Dex. Die bouwde er het liefdesliedje Slaap Lekker omheen, een nummer dat dankzij een hoge rotatie op 3FM momenteel hard omhoog schiet in de hitlijsten. "Ik hoorde het drie jaar geleden en vond het meteen een erg catchy riedeltje. Er zit ook een bijzonder mooie klank in haar stem, maar ja, misschien klinkt voor ons Nederlanders dat Vlaamse accent altijd wel een beetje schattig en sexy."

De als Koen Schouten geboren rapper, al jaren bezig als soloartiest en in rapcrew De Amersfoortse Coöperatie, mailde zijn versie naar het management van De Roovere om toestemming te vragen voor een release. De zangeres, met haar akoestische gitaarpop een grote ster in eigen land, was aangenaam verrast. "Als je zoiets binnenkrijgt hou je je hart vast, zo van: 'oei, oei, ze hebben iets met mijn kindje gedaan!'", vertelt ze. "Maar dat bleek erg mee te vallen, hij had het met respect voor het origineel gedaan en ik werd er vrolijk van. Ik ben hem natuurlijk meteen gaan googelen, want ik kende Diggy ook niet, maar zijn taalgebruik bleek erg goed bij dat van mij te passen."

Het strookte in elk geval niet met het beeld dat De Roovere vóór de samenwerking had van het hiphopgenre. ,,Als ik zou rappen, zou ik het wel willen doen als hij", lacht ze. ,,Ik kende hiphop eigenlijk alleen van de clips die ik zag op TMF en MTV. De liedjes vond ik dan wel leuk, maar ik zag er alleen maar halfblote vrouwen. Het is echt een machowereldje, maar dat gevoel krijg ik bij Diggy Dex helemaal niet."

Die ziet zichzelf ook niet als een stereotype rapper: ,,Als ik tegen mensen zeg wat ik doe, kijken ze me meestal wel verbaasd aan. Een blanke, Hollandse knul, dat verwachten ze kennelijk niet. Hiphop is wel mijn basis, daar ben ik al van mijn veertiende mee bezig, maar ik luister ook naar rock, punk en de laatste jaren veel naar singer/songwriters. Ik hou erg van teksten, ik schaaf daar graag erg lang aan. Die typische stoere opschepliedjes uit de hiphop maak ik ook wel, maar dan probeer ik het wel altijd op een grappige en originele manier te doen."

Over origineel gesproken: de woorden die Eva de Roovere zingt, roepen natuurlijk ook de nodige vragen op. Hoezo is jij lastig, en wat nou fantastig? Diggy Dex vond het juist wel interessant. "Een zangeres gebruiken voor een refrein, dat is al snel een beetje cliché. Maar hierbij moet je toch nadenken van: 'wat zegt ze nou?' Het wijkt net even af van de normale zang van een liedje."

De Roovere: "In de tijd dat ik het schreef had ik net zo'n fase dat ik in mijn liedjes graag woorden samentrok. Tederstrijdig in plaats van tegenstrijdig, dat soort vondsten. Fantastisch moest hier rijmen op lastig, vandaar. En ik vond die 'jij' natuurlijk niet lastig, maar je kan dat zo hebben, dat je iemand graag ziet maar dat de relatie toch niet gemakkelijk gaat. En haat/liefdeverhouding, daar gaat het eigenlijk over. Diggy Dex heeft daar weer zijn eigen verhaal bij gemaakt, maar zo zie ik het juist graag bij mijn liedjes. Ik hecht niet zo aan de oorspronkelijke betekenis, ik ben helemaal voor recyclage."

Gepubliceerd in Spits op 20 juli 2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten